Onze aanpak

Bij KC De Vuursteen bieden we onderwijs dat dichtbij kinderen staat. We sluiten aan bij wat hen bezighoudt en maken leren betekenisvol. Kinderen leren door te doen, te ontdekken en samen te werken. Daarbij stimuleren we nieuwsgierigheid, zelfstandigheid en eigenaarschap.

We zorgen voor een veilige en stimulerende omgeving waarin ieder kind zich breed kan ontwikkelen. Vanuit betrokkenheid, vertrouwen en persoonlijke aandacht helpen we kinderen groeien — in kennis, creativiteit en zelfvertrouwen.

Thematisch onderwijs

Ons onderwijs is thematisch ingericht. We verbinden vakken als taal, lezen, rekenen, wereldoriëntatie en creatieve vakken met elkaar, zodat leren samenhang krijgt. Door onderwerpen te koppelen aan de belevingswereld van kinderen, wordt leren zinvol en motiverend.
We werken met moderne leermethodes en digitale middelen die aansluiten bij de leerbehoefte van ieder kind. Zo krijgt elk kind de kans om op zijn of haar eigen niveau te groeien.

Spelend leren in de onderbouw

In de onderbouw leren kinderen vooral door te spelen. Spel is de natuurlijke manier waarop jonge kinderen zich ontwikkelen. Met rijke speelhoeken, ontwikkelingsmateriaal en veel ruimte buiten stimuleren we taal, rekenen, motoriek en sociale vaardigheden.
Het lokaal en het schoolplein vormen samen één grote ontdekruimte, waar kinderen leren door te ervaren, te bewegen en samen te werken.

Persoonlijke ontwikkeling

We willen dat kinderen eigenaar worden van hun eigen leren. Daarom stellen we samen doelen, reflecteren we op de voortgang en vieren we successen. Kinderen leren nadenken over wat ze willen bereiken en hoe ze dat kunnen doen.
Door persoonlijke aandacht, portfolio’s en kindgesprekken stimuleren we zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Zo groeit ieder kind op zijn of haar eigen manier.

Samen leren en samen leven

Wij vinden de sociale ontwikkeling even belangrijk als kennis. Met de Kanjertraining leren kinderen respectvol omgaan met zichzelf en met anderen. Ze leren samenwerken, elkaar helpen en verantwoordelijkheid nemen.
Door samen te leren, te spelen en te vieren ontstaat een school waarin iedereen zich welkom, veilig en gewaardeerd voelt.

Ondersteuning en zorg

Sommige kinderen hebben tijdelijk extra ondersteuning nodig. We werken handelingsgericht en kijken naar wat een leerling nodig heeft om verder te komen. De intern begeleider coördineert deze ondersteuning en werkt samen met leerkrachten, ouders en specialisten.
Zo zorgen we ervoor dat ieder kind de begeleiding krijgt die het verdient en zich optimaal kan ontwikkelen binnen zijn of haar mogelijkheden.