'Jaarlijkse viswedstrijd'
'Betrokkenheid'
'Samen'

Nieuws

Reeën project IVN IMG_4930

In het onderwijs worden de vakgebieden taal, lezen, rekenen en spelling dagelijks aangeboden. Daarnaast krijgen de kinderen lessen in wereldoriëntatie, bewegingsonderwijs, verkeer, engels en creatieve vorming. Om de lessen uit te breiden en te laten beleven worden externe organisaties ingezet, zoals Scala (Kunst & Cultuur educatie) met voorstellingen en workshops, VVN (Verkeer educatie)met fietscontrole en verkeersexamen en IVN (Natuur en Milieu Educatie) met excursies en projectlessen, maar ook lokale partijen worden hierbij betrokken.

In het kader van Natuur en Milieu educatie (NME) organiseert IVN (instituut voor natuureducatie en duurzaamheid) vanuit het Ministerie van Onderwijs, Milieu en Natuur projectlessen voor de groepen 1 t/m 8 van de basisschool. De IVN ontwikkeld de lessen en geven deze aan alle scholen. Ieder jaar zijn dit drie projecten, zoals kleine beestjes, plastic soep en reeën. De lessen zijn vakoverstijgend en dit betekent dat er verschillende vakken in de lessen aan bod komen, bijvoorbeeld wereldoriëntatie, bewegingsonderwijs, rekenen, taal, creatieve vorming en kennis van de natuur in de omgeving. Een project bestaat uit een theorieles in de klas met o.a. een powerpoint presentatie, vervolgens een praktijkles.

Vrijdag 10 juni jl. hebben de kinderen van groep 5 t/m 8 van KC de Vuursteen de praktijkles ervaren rondom reeën. De leerkrachten van de groepen hebben de kinderen meegenomen naar het bos om daar sporen van reeën te zoeken; hoefafdrukken, ligplaatsen, eetplekken en territorium afbaken plekken. Zijn het verse sporen of zijn de sporen oud? Kun je een ree horen? Welke geluiden maken ze? Soms gaat er een ouder mee die aanvullende informatie kan laten zien/geven.

Maandag 13 juni jl. zijn de jongste groepen naar een hertenkamp geweest. Zij kregen daar dezelfde informatie op niveau aangeboden en groep 3/4 heeft opdrachten op het schoolplein uitgevoerd.

Alle kinderen hebben het als leerzaam ervaren. Soms werd een hert gezien in het veld, of een hertenkalf gevonden in het hertenkamp. Er was van alles te zien, voelen en ruiken wat met reeën te maken heeft. Wij als schoolteam ervaren deze ‘ervarings’lessen van het IVN een verrijking voor de kinderen.

Lees verder

Ondernemersontbijt Spr!nt 31 mei a.s.

Dinsdag 31 mei a.s. organiseert het schoolbedrijfje Spr!nt een ondernemersontbijt voor de ondernemers uit Wapserveen. Het thema is onderwijs en ondernemen, samen sterk. Het doel van het ontbijt is de verbinding te maken als bedrijf Spr!nt met de ondernemers in de buurt. Hoe kunnen we elkaar versterken? Wat kunnen we van elkaar leren? Hoe kunnen we de dorpskracht verstevigen? Het bedrijfje Spr!nt wordt gevormd door kinderen uit groep 6/7/8. De kinderen hebben ieder een eigen talent, dat wordt ingezet om het bedrijf te runnen.

Lees verder

Dag 3 in Appelscha

Gisteravond een mooie speurtocht gelopen over de meest mooie Appelschase bospaadjes met dank aan juf Hennie.  Fanatiek werd er gestreden om de titel beste speurders. CSI Appelscha. Over Appelschase gesproken. @jufStefanie; Alles is weer goed met de bakker! Ze is het nu met ons eens dat het Appelschase brood niet alleen is voor de Appelschase mensen. We mogen het nu gewoon bestellen en opeten, zonder dat dit ten koste gaat van ……..
Bij terugkomst deel 2 van de film. Weer een half uur gekeken. Toen de film stilgezet werd, snapte iedereen de boodschap en nokte af naar boven. Vanaf nu ’s avonds de televisie uit en de kinderen gaan braaf slapen.*
Bij binnenkomst ontdekte juf Patricia een serene rust. Om die vervolgens enigszins te doorbreken.. Wat gaan we doen??!! Om 9 uur gingen we ontbijten en lunchpakket maken. Er hing weer een paklijst, waarvan het belang steeds duidelijker wordt bij de kinderen. Het is handiger om handige spulletjes als lunchpakket, veldfles, regenpak en droog tenue bij je te hebben. Ook zonnebrand niet vergeten.  Daarna corvee en om half elf op voetreis naar het avonturenpark Duinenzathe. Alwaar we om 10.32 uur arriveerden. Je kunt 3 x proberen te pinnen en dan blokkeert de pinpas.
Vervolgens begonnen de lessen. Allereerst heeft elk kind z’n eerste rijles gehad. Afgezien van wat blikschade en aanrijdingen een goede ervaring. Daarna speelden we apenkooi. Vervolgens testten we de zwaartekracht bij een (bijna) verticale boottocht. En daar waar de kinderen gisteren de motor misten in de kano, werd dat nu ruimschoots goedgemaakt in een fluisterbootvaartocht. Na het uitzetten van de griezeltocht, waarbij het schrikvermogen op de proef werd gesteld door de meest technische onderdelen in een gecreëerde donkere ruimt . De zelfredzaamheid werd vergroot door de kinderen zelfstandig boodschappen te laten doen, waarbij de nadruk lag op vriendelijke communicatie (met de Appelschase …) en het beheren van het budget.  Na een les middelpuntvliedende kracht werd het tijd om de vissen te voeren.. En ook de verhouding tussen ijzer en weefsel werd onderzocht.
Nadat  meester 3 maal gecommuniceerd had dat tussen 15.00 uur en 16.00 uur de souvenirwinkel openging en Ilan dit ter bevestiging ging navragen, scoorde hij een punt op het gebied van zelfredzaamheid. Zekerheid voor alles. Neem niet alles ter kennisgeving aan van meester, maar vraag het na! Een tweemaster uit de tijd van de VOC werd bezichtigd.

Om vijf uur  was de laatste groep terug. Op de fiets souvenirs kopen. Daar hebben we morgen geen tijd voor. Het is nu zeven uur. De bonte avond staat op het punt van beginnen. We smikkelen erop los van de barbecue. Goed naar de zin, tot morgen!

* Indien dit niet werkt, kunt u hierover geen contact opnemen met de schoolreisbegeleiding..

Lees verder

Dag 2 in Appelscha

De tweede dag nadert het eten en het avondprogramma.
Gisteravond werd het binnenprogramma van de middag voortgezet. We leken wel een animatieteam met elkaar!
We speelden het chaosvragenspel, waarbij de kinderen opdrachten moesten zoeken en deze voor de zeer strenge jury moesten uitvoeren.
Het waren opdrachten als doe met je groep iets raars met je haar. Maak een lofgedicht op een van de leiding. Beschrijf de schoonheid van het kamp in een kort gedicht, bouw een pyramide met je groep enzovoort. De schone taak van de jury; het beoordelen van dit alles!
Vervolgens speelden we stoelendans waarbij de jongens bij de meiden op schoot gingen en vice versa. Leuk dat er ook een volwassen juf meedeed, die streed voor wat ze waard was! Complimenten.
Het was eerder rustig gisteravond dan we verwachtten!
Dinsdagochtend het traditionele Stille Ontbijt. Ging goed, wel was het erg rustig. Vervolgens moesten de kinderen hun tassen pakken met daarin regenpak, droge kleding, lunchpakket en veldfles met drinken.
We fietsten 13 kilometer naar het Gevangenismuseum. Daar hadden we een leuke rondleiding in 2 groepen. Vol met inspiratie voor nieuwe schoolregels fietsten we naar Ravenswoud, alwaar we gingen kanovaren. Een flinke tocht met hier en daar een nat pak. Goed he, dat we geen namen noemen. Ook begeleiders die op het randje bivakkeerden..

Nu gauw aan tafel!!

Lees verder
maandag 23 mei 2016

Dag 1 in Appelscha

Naast het getwitter werd ons gevraagd om een kort verslagje van de dag te schrijven voor op de website.
Momenteel is het verzoekuurtje bezig. Frank draait plaatjes waarop gedanst mag worden. Liedjes die nogal eens gecensureerd worden in de klas, worden nu uit volle borst meegezongen.
Het is heerlijk warm in de kampeerboerderij. Af en toe sijpelt er water uit hesjes en regenpakken die hangen te drogen. Vanochtend prima fietstocht gehad. Eerste stuk droog, waarna juf Stefanie het regenpak uittrok… De kat op het spek binden.  Of de goden verzoeken. Vanaf dat moment plensde het naar beneden.
Op de boerderij aangekomen bleek dat je met een regenpak op een natte glijbaan topsnelheden kunt bereiken! Zonder regenpak bereik je iets heel anders. Afijn, genoeg droge broeken mee!
Na het spelen van een quiz en het bouwen van een toren, het nuttigen van het lunchpakket en weer opgedroogd, vertrokken we naar een … waterdieren excursie.
Met netten en zoekkaarten beleefden veel waterdieren de schrik van hun leven. Wij hebben ook waterratten gezien! Dit waren echter kinderen die er vanochtend nog droog en schoon uitzagen. Er was een soort vlot dat in principe kon drijven. Wanneer je hier met 20 kinderen op staat, wordt die kans echter steeds kleiner.
Laarzen gevuld met water… Wie de schoen past trekke hem aan! Die van mij doet zoiets niet, gaat niet voor iedereen op.
Die van mij doet zoiets wel…. Ja dat doet ie ook.
Na al het gepoedel behoorde het tot de mogelijkheid om in de dassenburcht in het zand te rollen. Doen! Leuk! Modderdag kan afgevinkt worden!
Op dit moment zijn Jessica en Stefanie kaartjes aan het halen. De kinderen zijn beneden spelletjes aan het doen en er is een mysterie guest! Rogier komt voor ons koken! Het ruikt al heerlijk!
De kop is eraf! Vanavond een avond bij de boerderij. Spelletjes, eten, slagbal indien droog, film, rode draadspel en snurken!

Tot morgen!

Groet,
de schoolreisgangers

Lees verder
maandag 23 mei 2016

Groep 6/7/8 vertrokken naar Appelscha!

Vanmorgen zijn de kinderen van groep 6/7/8 samen met meester Bert, juf Stefanie, Jessica, Onno en Gert op de fiets vertrokken naar Appelscha. Veel plezier allemaal!

Lees verder
dinsdag 03 mei 2016

Kindcentrum ‘de Vuursteen’ op voorpagina Da’s Mooi, dd 03 mei 2016

Lees verder
woensdag 20 april 2016

Onthulling nieuwe naam obs Wapserveen, dinsdag 26 april a.s.

Uitnodiging 26 april 2016

Lees verder